lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

FOUT! Je hebt verkeerd gedacht helaas!12 februari 2018

fout merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

Oké vraagje: Durf je het aan om jezelf te testen door een vraag op basisschoolniveau te beantwoorden?

Eéntje maar

En trouwens het is niet zomaar een vraag van basisschoolniveau, het is zelfs een vraag op het niveau van de kleuterklas! Kortom, een vraag voor kinderen van vier tot zes jaar.

Durf je een gok te wagen?

De vraag die zo volgt, komt uit ontwikkelingsmateriaal dat in veel kleuterklassen in de kast ligt en dat de kinderen zelfstandig moeten kunnen maken.

Eitje toch?

Oké

Komt hij:

Welk dier hoort er niet bij:

fout merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

Ben jij zeker van je antwoord?

Ik was niet zo zeker van mijzelf toen ik deze vraag tegenkwam! De kip is de enige vogel, de olifant komt niet bepaalt uit de buurt, het varken is duidelijk nog maar een biggetje, van het schaap gebruiken we de wol…

Allemaal unieke elementen zou je zeggen en daarmee redenen om de uitzondering te kunnen zijn.

Moest ik deze vraag echt op de weektaak zetten voor de kinderen uit mijn groep?! Want daar was ik mee bezig, het voorbereiden van de weektaak. Ik vond het gewoon zielig ze hier zelfstandig mee aan het werk te zetten.

Eerst maar eens het JUISTE antwoord opzoeken.

fout merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

De kip

Fout

Het varken

Fout

De olifant…

Goed!

Want: de olifant is geen boerderijdier.

Alle kinderen die tot de meest mooie, creatieve en logische gedachten zouden komen die niet leiden tot het antwoord olifant, zouden dus de volgende feedback krijgen:

FOUT, je hebt het verkeerd bedacht!

Beetje sneu, vind je ook niet?

Ik heb de weektaak iets anders aangepakt.

Mijn instructie in de maandagochtendkring:

‘Jongens, de makers van deze vragen willen graag dat je aan boerderijdieren denkt bij het beantwoorden. Dus dat mag je doen.

Maar…

Ja mag ook in tweetallen allemaal andere manieren bedenken om deze vraag te beantwoorden. Bedenk dan samen allemaal redenen waarom bijvoorbeeld het varken er niet bij kan horen of de kip.’

En wow, wat bedachten ze leuke dingen.
Hier wat voorbeelden bij de kip:

  • Die heeft als enige veren
  • Die heeft als enige een snavel
  • Die loopt als enige op twee poten
  • Die heeft geen A in zijn naam
  • Die is als enige een meisje
  • Die lust ik als enige

Creatief!
Of vind jij dit allemaal fouten antwoorden?

Lees meer:

verwonderingskaartjes merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

4 Comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief