lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

4 belangrijke punten bij divergent denken15 januari 2018

Divergent denken is een onderdeel van creatief denken. Het is de fase waarin je in gedachten of in een gesprek nog alle kanten op gaat. Je hebt werkelijk nog geen idee wat er uit al die mogelijkheden en gedachtes voort gaat komen.

Daarna volgt de convergente fase, daarover aan het einde van deze blogpost meer.

Kortom, divergent denken wil zeggen dat je zo veel mogelijk kanten op gaat. Je gaat bijvoorbeeld zoveel mogelijk ideeën bij een onderwerp verzinnen of zoveel mogelijk oplossingen voor een probleem.

Dit kun je doen met meerdere mensen of alleen. Als je met meer mensen divergent denken inzet, noem ik dat een creatief gesprek en borduur je voort op elkaars inbreng.

Door divergent denken toe te passen creëer je een soort denkspel. Waarbij je speelt, fantaseert en experimenteert. En dat vinden de meeste mensen erg leuk om te doen!

Spelen met ideeën

Uitgangspunten bij Divergent denken

Er zijn wel een aantal uitgangspunten belangrijk die ik hier even wil noemen:

1. Stel je oordeel uit!

Het is niet toegestaan om in de fase van het divergent denken (nu al) te analyseren, te beoordelen en te discussiëren.

Mochten je echt verder willen met de ideeën en/of oplossingen, dan komt oordelen pas nà de divergente fase. Namelijk in de convergente fase.

2. Naïeve ideeën

Van sommige ideeën zou je kunnen zeggen dat het naïef is en spreek je ze daarom niet uit, of ga je zitten wachten op het volgende wat in je opkomt. Geef deze ideeën toch een kans. Kortom, echt niet oordelen!

Er zitten vaak een hoop aannames achter ons oordeel en die mogen best wel eens losgelaten worden zo nu en dan 😊

En zelfs al zou het een naïef idee zijn, vaak brengt het uitspreken ervan jezelf of anderen op nieuwe ideeën.

Divergent merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

3. Meeliften

Lift in een creatief gesprek (waarin je samen divergent denkt) zeker mee op de ideeën van anderen. Samen kom je verder.

Blijf niet in je eigen gedachten vast zitten, maar probeer wat je zelf denkt eens te koppelen aan wat je hoort. Wedden dat er nieuwe verbindingen ontstaan!

4. Ga voor kwantiteit

Niet iets wat veel van jullie gewend zullen zijn. Meestal hebben we kwaliteit hoog in het vaandel staan. Maar ja, daarvoor moet je gaan oordelen en dat mag nu even niet!

Bedenk daarom in deze fase zoveel mogelijk ideeën en/of oplossingen. Het gaat nu eens een keer om kwantiteit ipv kwaliteit, lekker toch?

En dan?

Het is natuurlijk super leuk om vanuit de ideeën die bedacht zijn ook daadwerkelijk over te gaan op het uitvoeren van een aantal ervan. Dan moet je de fase van het convergent denken in gaan.

In de convergente fase ga je wel beoordelen.

Je maakt een keuze voor één of meerdere ideeën en gaat die uitvoeren of verder onderzoeken. Hierbij mag je wel gaan analyseren en discussiëren. Zo kom je (met elkaar) uiteindelijk weer tot kwaliteit.

Kortom, je kunt het niet in één keer goed doen!

Lees meer:

erwonderingskaartjes merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief