Selecteer een pagina

Als leerkracht hoor je via de kinderen van alles over thuis. Verrassende en vreemde verhalen vertellen ze op school. (Soms hoor je informatie waarvan ouders waarschijnlijk liever hadden gehad dat je het niet wist.) Hieronder een paar voorbeelden:

‘Juf, waarom zit je haar zo?’

‘Hoe bedoel je ?’

‘Nou zou slordig?’

‘Haha, vind je het raar zitten?’

‘Ja!’

‘Ik heb mijn haar even snel bij elkaar gebonden omdat het in de weg hing.’

‘Er zitten allemaal rare bobbels in.’

‘Dat vind ik nu helemaal niet erg.’

‘Maar je haar moet toch mooi zitten? Anders zie je er niet mooi uit!’

‘Waarom dan?’

‘Dat zegt mama. Als we weggaan kijkt ze of we er mooi uit zien.’

‘Ik vind dat niet altijd zo belangrijk.’

‘Oh’


 

‘Juf?’

‘Ja?’

‘Deze weet ik niet.’

‘Laat eens zien, welke opdracht ben je aan het doen.’

‘De kleren voor de nacht moet ik nu zoeken.’

‘Oh, je zoekt de pyjama?’

‘Maar dit is een meneer, die heeft toch geen pyjama?’

‘Hoezo niet?’

‘Als je groot bent slaap je toch bloot?’

‘…’

‘Mijn papa heeft geen pyjama, mama ook niet.’

‘Oh, ja, dat kan inderdaad ook.’

 

beestje-nieuwsgierig-wetenschap-en-technologie-onderwijs-onderzoekend-leren-ontwerpen-leren


 

‘Kijk eens juf’

‘Wat zit daar in?’

‘Een beestje.’

‘Dat is een pissebed.’

‘Ja, vies hè?’

‘Die vind ik niet vies hoor, geef maar eens.’

‘Hij is wel vies hoor, van kleine beestjes krijg je jeuk en word je ziek.’

‘Niet van deze.’

‘Maar hij is toch klein?!’

‘Ja, dat klopt. Maar niet alle kleine beestjes zijn hetzelfde. De meeste doen je helemaal niks.’

‘Dat moet je mijn papa en mama dan ook leren, die willen dat ik hem weg doe.’

 

Lees meer:

 

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee in de nieuwsbrief