lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Verwonderings- & Onderzoeksvragen over Temperatuur16 april 2018

temperatuur titel onderwijs met stijl merel sprong onderzoekend leren ontwerpend leren creativiteit

In dit blog vind je twee type vragen die je kunt gebruiken in je lessen.

De eerste vragen kun je gebruiken voor het voeren van een creatief gesprek over het thema temperatuur (groep 1 t/m 8). Het zijn verwonderings- en verdiepingsvragen.

Wil je meer weten over wat een creatief gesprek inhoud?
Lees dan: Zo voer je een creatief gesprek.

De tweede soort vragen zijn 4 ontwerp- & onderzoeksvragen die voort zijn gekomen uit een creatief gesprek met leerlingen uit het basisonderwijs.

Een creatief gesprek over het thema temperatuur

Gebruik de volgende vragen om een gesprek op te starten. Vraag door en probeer niet koste wat het kost al deze vragen te stellen. Laat je leiden door waar het gesprek heen gaat. Dwaal af, laat je verrassen en oordeel niet over wat de kinderen inbrengen.

  • Vind je het nu warm/koud/heet?
  • Hoe komt dat?
  • Zou het ook kunnen dat er iemand op de wereld bestaat die het niet met je eens is?
  • Hoe zou dat komen?
  • Wat vind je bij warm horen?
  • Wat vind je bij koud horen?
  • Wat is lauw?
  • Wat is temperatuur?
  • Is temperatuur bedacht of was dat er altijd al?
  • Wanneer of waarbij is het handig om te temperatuur precies te weten?
  • Wat kun je doen om iets van temperatuur te laten veranderen?
  • Wat is lichaamstemperatuur?
  • Wat kun je doen om je lichaamstemperatuur te veranderen?
  • Hoe doen dieren dat?

4 Ontwerp- & Onderzoeksvragen vanuit het thema temperatuur

De volgende 4 vragen zijn ontstaan vanuit gesprekken met kinderen. Ze hebben allemaal een link met het thema temperatuur. Al is de link door de afdwaling van het gesprek wat minder zichtbaar op het eerste gezicht.

temperatuur wetenschap en technologie onderwijs

Ontwerpvragen over ijs & bescherming

IJs

Het is fijn om ijs te eten in de zomer. Lekkerder dan in de winter. Maar als je het ijs mee wilt nemen naar huis, hoe kun je er dan voor zorgen dat het minder snel smelt?

Ontwerpvraag:

  • Hoe kun je ervoor zorgen dat je bakje ijs met 4 ijsblokjes minder snel smelt als je het van school mee wilt nemen naar het park?

Bescherming

De zon is best gevaarlijk. Je kunt verbranden, een zonnesteek krijgen en je haar verkleurd ervan. Hoe kunnen we ons hoofd daar tegen beschermen. Oh ja, en de kinderen vinden vliegjes in hun ogen ook heel vervelend…

Ontwerpvraag:

  • Ontwerp een hoofdbeschermer voor in de zomer. Hij moet je beschermen tegen verbranding en verblinding door de zon en tegen vliegjes in je ogen.

Voorbeeld criteria:

  • Hij mag niet heel warm zijn.
  • Hij mag niet zwaar zijn.
  • Hij moet stevig zijn.

temperatuur wetenschap en technologie onderwijs

Onderzoeksvragen over Kledingstof & Isolatie

Kledingstof

Kleding kan ervoor zorgen dat je lichaam beter op temperatuur kan blijven. Maar ook dat je het juist te warm krijgt. Wat is nu eigenlijk de beste kledingstof in de zomer?

Onderzoeksvraag:

  • Welke kledingstof zorgt er het beste voor dat we onze warmte kwijt kunnen: polyester of katoen?

Isolatie

Het is fijn om ijs te eten in de zomer. Lekkerder dan in de winter. We hebben het over hoe je ervoor kunt zorgen dat ijs minder snel smelt. Daarom de onderzoeksvraag hieronder. Bij het ontwerpen ook een ontwerpvraag.

Onderzoeksvraag:

  • Blijft een ijsblokje langer bevroren in een glas in onder een wollen deken of in een glas in een koeltas?

Lees meer verwonder- & onderzoeksvragen in deze serie :

Lees verder:

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee