Als ik het activiteitendraaiboek van het Sinterklaasjournaal moet geloven, staat er weer van alles te gebeuren tijdens het Sinterklaasfeest van dit jaar. Voordat de daadwerkelijke intocht is, schijnen er al pakjes aan te spoelen (midden op schoolpleinen?!) Ik snap het verhaal nog niet helemaal geloof ik… En die pakjes, die horen toch veilig op de boot te liggen?!

sinterklaasjournal onderzoekend leren ontwerpend leren onderwijs met stijl

Aangespoelde pakjes in het Sinterklaasjournaal.

Ik raad aan om in de eerste fase van het onderzoekend en ontwerpend leren een divergent-denken opdracht te geven. Bij het divergent denken draait het erom dat er zoveel mogelijk antwoorden en/of ideeën verzonnen worden. Zonder te oordelen.

Ga nu even voor kwantiteit in plaats van kwaliteit.

De volgende twee divergent denken opdrachten sluiten aan bij het aanspoelen van de pakjes en kunnen in alle groepen gebruikt worden. Ook als de kinderen het Sinterklaasjournaal kijken en de ware oorzaak van de aangespoelde pakjes al kennen. Vraag ze om nog meer ideeën te bedenken en waardeer alle antwoorden.

1 Bedenk zoveel mogelijk oorzaken voor het feit dat er Sinterklaascadeautjes aanspoelen.

2 Bedenk zoveel mogelijk oplossingen voor het probleem dat er Sinterklaascadeautjes aanspoelen.

Sinterklaascadeaus die van de boot vallen, dat wil niemand. Bij de eerste twee opdrachten hierboven, zijn er door de kinderen al verschillende oorzaken en oplossingen voor dit probleem bedacht. Bij de volgende lesideeën werk ik er een aantal uit.

sinterklaasjournal onderzoekend leren ontwerpend leren onderwijs met stijl

Het analyseren van de Sinterklaascadeautjes

Stel, er zijn te veel cadeaus voor in het ruim. De volgende oplossingen kunnen verder onderzocht en uitgedacht worden:

Een bouwpakket neemt over het algemeen minder ruimte in dan een in elkaar gezet product. Denk aan de Ikea!

3 Welk type cadeaus kunnen in de toekomst als bouwpakket gegeven worden? Werk één van de ideeën uit.

Achter de boot zou een net gehangen kunnen worden waarin de cadeaus die nat mogen worden meegesleept worden.

4 Welke cadeaus kunnen tegen water en welke niet?

5 Hoe kun je een cadeau waterdicht verpakken?

En moeten die cadeaus wel allemaal echt uit Spanje meegenomen worden?

6 Welke cadeaus kunnen beter in Nederland gekocht worden?

sinterklaasjournal onderzoekend leren ontwerpend leren onderwijs met stijl

Meer cadeaus kwijt op de boot

Misschien zit de laadruimte van het schip wel te vol, maar worden de andere ruimtes nog niet optimaal ingezet.

7 Denk uit hoe andere ruimtes op de boot gebruikt kunnen worden voor het vervoer van de cadeaus (denk aan de keuken, de slaapkamers, de stuurhut)

Stel dat Sinterklaas besluit om ook pakjes op het dek te vervoeren.

8 welke tips kun je bedenken om toch veilig pakjes op het dek te bewaren gedurende de reis?

Op zoek naar alternatieve oplossingen

Er kunnen natuurlijk ook andere vervoersmiddelen ingezet worden voor het vervoer van de cadeaus (of de pieten).

9 Welke andere vervoersmiddelen kunnen ingezet worden voor het vervoer van de pakjes? (evt. aanvullingen: welke zijn het snelst, veiligst, goedkoopst?)

sinterklaasjournal onderzoekend leren ontwerpend leren onderwijs met stijl

Volgens het Sinterklaasjournaal gaat het natuurlijk toch mis

Hoe goed we ook over alles nadenken, we kunnen nooit alle risico’s uitsluiten. Vandaar nog een paar lesideeën rondom het oplossen van het verloren pakjes probleem. Want hoe wil je de cadeaus terug vinden als je ze toch kwijt raakt?

10 Wat moet er minimaal op een cadeautjes staan zodat degene die hem vindt eerlijk terug kan geven?

11 Welke inkt is wel watervast en welke niet? Hoe test je dat?

12 Hoe zou je cadeautjes makkelijker vindbaar kunnen maken?

Meer lezen: