lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

4 Presentatie tips voor op de basisschool9 oktober 2017

presentatie onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren

Tijdens de cyclus van onderzoekend en ontwerpend leren komt het maken van een presentatie aan de orde. Het gaat hier deels om het afronden van het proces. Tijdens het presenteren draait het over het algemeen om de onderzoeksresultaten of de conclusies van het geteste ontwerp. Soms wordt er meer nadruk gelegd op de procesvaardigheden en presenteren de kinderen hoe ze het werk hebben uitgevoerd. Inclusief tips en tops.

Regelmatig hoor ik dat de kinderen deze fase snel saai vinden en de dat het voor de leerkrachten een tijdrovend onderdeel is.  En zeg nou eerlijk, die powerpoint presentaties zijn ook lang niet allemaal boeiend…

Daarom deel ik hier 4 tips voor het presenteren.

1 Gebruik de tijd van de andere vakken voor de presentatie

Het kan een verademing zijn om zo nu en dan een taalles of de tijd voor de expressievakken in te zetten voor het werken aan een presentatie.

Wees flexibel en creatief met je lesrooster!

Het is belangrijk dat de kinderen nadenken over de voorkennis van hun doelgroep om een succesvolle presentatie te maken. Dit past prima in de taaltijd. Ook het nadenken over de woorden die je wel of niet kunt gebruiken. Denk aan presenteren aan groep 1/2, daar moet je anders praten dan voor ouders.
Ook het schrijven van een lied, toneelstuk of het bedenken van een korte elevator pitch (60sec.) kan plaats vinden in de taaltijd.

Afhankelijk van de presentatievorm die jullie hebben gekozen, kan het ook heel handig zijn om tijd van de expressievakken te gebruiken. Tekenen, papier-maché objecten maken, een lied of een toneelstuk oefenen, het kan allemaal plaatsvinden bij handvaardigheid, muziek of drama.

2 Vertel een verhaal  met een spanningsboog

Mensen houden van verhalen en verhalenvertellers. Een mooie spanningsboog doet wonderen. Laat de kinderen daarom eens nadenken over hun eigen onderzoeks- of ontwerpverhaal. Wat dreigde er bijna mis te gaan en hoe is het toch nog goed gekomen?

Daarna is het de kunst om het verhaal uit je hoofd te vertellen als een echte verhalenverteller!

3 Doelgroep en Vorm mixen

Maak, eventueel met de kinderen, een lijst met mogelijke (groepen) mensen waar je voor zou kunnen presenteren. Maak daarnaast een lijst met mogelijke presentatievormen.

Klaar? Mixen maar!

Ik heb hieronder een voorbeeld toegevoegd.

Kies daarna zelf welke twee je centraal wilt stellen of bedenk een spelvorm waarbij een willekeurige combinatie kan ontstaan.

Daarna begint de voorbereiding en maak daarbij gelijk gebruik van de volgende tip:

4 Beperkingen opleggen

Ik noemde net al even de elevator pitch. Het idee daarvan is dat je in 60 sec. (zolang als je met iemand in een lift staat) jezelf of je idee kunt verkopen.

De korte tijd dwingt je om snel bij de kern van je verhaal te komen.

Deze truc kun je prima in de klas toevoegen. Stel dat je maar 5 zinnen mag zeggen, wat zeg je dan? Of dat je inderdaad heel weinig tijd hebt? Ook voor de kinderen is het goed om de kern van hun verhaal te ontdekken. Het focust ze op wat belangrijk is. Ze leren hoofd- en bijzaken te onderscheiden!

Presenteer alleen visueel. Dit is ook een beperking die prima werkt. Wel nadat de kern van het verhaal benoemd is trouwens. Daar kun je niet omheen! Hoe kun je presenteren met beeld? Vertel de kinderen dat ze geen gesproken of geschreven taal mogen gebruiken. Wedden dat ze er heel creatief van worden! Met pictogrammen en symbolen komen ze een heel eind.

Lees meer:

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee