Woensdag begint de kinderboekenweek met het thema Gruwelijk eng. Ik verslond vroeger spannende boeken, vooral die van Paul van Loon (Griezelbus!) en de Kippenvel reeks dus ik word wel blij van dit thema.

In dit blog deel ik een aantal vragen die kunnen leiden tot een creatief en/of filosofisch gesprek, tot ontdekkend spel, tot onderzoekend leren of een mooi ontwerp.

(Nog meer ideeën vind je in het blog: Hogere orde denkvragen bij voor de kinderboekenweek van 2017)

 

Elkaar bang maken

Deze vragen kunnen tot een mooi gesprek over bang zijn leiden. De start kan zijn:

  • Waarmee maken mensen elkaar bang en waarom?
  • Is het goed om bang te zijn? Waarom vind je dat?
  • Wat zijn reacties van mensen als ze bang zijn?
  • Hoe zie je aan iemand dat hij bang is?

Naast een mooie klassengesprek is het ook mogelijk dat er onderzoek gedaan wordt naar de grootste angsten van de kinderen en ouders van school (die van kinderen en volwassenen schijnen nogal te verschillen).

Gruwelijk vieze heksensoep

Wat is er nu leuker dan van alles en nog wat door elkaar mogen mixen tot een zogenaamd heksensoepje?

Ja, ik weet het uit ervaring, dit vraagt wat begeleiding. Van tevoren hoeveelheden klaarzetten en een lege watertafel, wasmachine bak of een leeg laadje als opvangbak zijn zeker noodzakelijk als het niet buiten kan. Maar dan hebben ze toch ook de grootste lol!

Om te beginnen kunnen de kinderen natuurlijk azijn en een schepje bakpoeder bij elkaar doen. Ook water en een bruistablet doen het goed (een beetje vitamine C kan ook geen kwaad). Denk verder aan het openknippen van theezakjes (gewoon die vieze oude thee van achter uit het kastje nemen), rauwe macaroni, een schepje gel, aanmaaklimonade (leuk in zo’n dokters spuitje) en een suikerklontje.

  • Wat mag er in jouw heksensoep?

De kinderen kunnen hun eigen soepje aanvullen met materiaal van buiten. Zand, aarde en blaadjes.

Kun jij tegen gruwelijke troep?

Brandnetelthee of -soep

Het bestaat en het schijnt ook nog lekker te zijn, brandnetelthee en -soep. Het is al heel leuk om hiervoor recepten op te zoeken, aan te passen voor de juiste hoeveelheid en het daarna ook te maken (ouderhulp?). Maar,

  • Hoe pluk je op een pijnloze manier de brandnetels?

Laat de kinderen hiervoor maar eens zoveel mogelijk (leuke) oplossingen bedenken. Daarna kunnen er eventueel ook nog ontwerpen gemaakt en getest worden.

En,

  • Welke adviezen zijn er op internet te vinden?

Dat onderdeel zou ik zeker tot het einde bewaren.

Enge spinnen

Spinnen maken gebeurt al regelmatig in de herfstperiode. Maar hoe zouden kinderen een plakkerig spinnenweb willen namaken? Welke ideeën kunnen ze daarvoor bedenken en eventueel uitvoeren.

  • Wat plakt goed genoeg om vliegjes te vangen buiten?

Daarbij komt nog dat vliegjes niet zomaar ergens tegenaan vliegen. Dat probleem moet ook nog worden aangepakt. En hoe plakje je iets plakkerigs in elkaar zonder dat het mislukt?

Vies gevoel

Met een blinddoek om je hand in een kommetje steken en voelen, durven de kinderen dat? Wie weten kunnen ze wel twee vieze dingen bedenken om het verschil te testen?

  • Wat vinden de kinderen van groep 5 viezer, pudding of haargel?

Alleen brainstormen over welke vieze dingen je in een kommetje kunt doen is ook al erg leuk kan ik je vertellen.

Gruwelijk bloederig

Mocht het in de planning staan om tijdens de kinderboekenweek aan een toneelvoorstelling mee te doen, dan kan er natuurlijk lekker gegriezeld worden op het podium. Ik denk aan een weeksluiting of een afsluitend optreden voor ouders. En een griezelig toneelstuk kan natuurlijk niet zonder…. Nep bloed!

  • Hoe kun je nep bloed maken?

De echtheid van het ‘bloed’ kan natuurlijk ook nog getest worden. Alleen moeten jullie wel even kijken op wie. Want als je bebloed door school gaat lopen, schrikken er misschien een aantal mensen net iets te erg…