lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Wetenschap & Techniek

6x Knikkers als leermiddel18 feb 2018

knikkers knikkeruil merel sprong onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren
Wie heeft het vroeger niet gedaan? Knikkeren, ik in ieder geval wel. Al was ik meer zo iemand die ze spaarde en er liever geen wedstrijden mee speelde. Want stel je voor dat je verloor… Naast leuk speelgoed, zijn knikkers ook erg handig als leermiddel. Je kunt er van alles mee en ik wil een […]

Winter in Verwondering- & Onderzoeksvragen5 feb 2018

In dit blog vind je twee type vragen bij het thema Winter. De eerste vragen kun je gebruiken voor het voeren van een creatief gesprek over het thema winter (groep 1 t/m 8). Het zijn verwonderings- en verdiepingsvragen over het concept winter. Wil je meer weten over wat een creatief gesprek inhoud? Lees dan: Zo

Kerst lesideeën27 nov 2017

kerst wetenschap en techniek onderwijs
Beetje uitgerust na de Sintdrukte?  Mooi, dan gaan we vrolijk verder met Kerst! Tijdens kerst draait het in de meeste klassen om de kerstgedachte: lief zijn voor elkaar, of wat groter: vrede op aarde. We maken het gezellig in de klas, zitten knus bij elkaar als het buiten nog donker is,  sluiten af met een […]

Van Sinterklaasjournaal naar Onderzoekend Leren8 nov 2017

sinterklaasjournal onderzoekend leren ontwerpend leren onderwijs met stijl
Als ik het activiteitendraaiboek van het Sinterklaasjournaal moet geloven, staat er weer van alles te gebeuren tijdens het Sinterklaasfeest van dit jaar. Voordat de daadwerkelijke intocht is, schijnen er al pakjes aan te spoelen (midden op schoolpleinen?!) Ik snap het verhaal nog niet helemaal geloof ik… En die

4 Presentatie tips voor op de basisschool9 okt 2017

presentatie onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren
Tijdens de cyclus van onderzoekend en ontwerpend leren komt het maken van een presentatie aan de orde. Het gaat hier deels om het afronden van het proces. Tijdens het presenteren draait het over het algemeen om de onderzoeksresultaten of de conclusies van het geteste ontwerp. Soms wordt er meer nadruk gelegd op de

Gruwelijk enge vragen voor in de klas2 okt 2017

gruwelijk onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren
Woensdag begint de kinderboekenweek met het thema Gruwelijk eng. Ik verslond vroeger spannende boeken, vooral die van Paul van Loon (Griezelbus!) en de Kippenvel reeks dus ik word wel blij van dit thema. In dit blog deel ik een aantal vragen die kunnen leiden tot een creatief en/of filosofisch gesprek, tot

Ikea in de klas18 sep 2017

ikea effect onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren
Tegenwoordig zijn in veel klassen wel een aantal Ikea producten te vinden. Van handige tafelbakjes voor potloden en gummen tot hele speeltentjes voor de circushoek. Daar ga ik het in dit blog niet over hebben. Het Ikea effect wil ik graag met jullie delen Het Ikea effect In 2011 sprak wetenschapper Michael Norton

Schietbord ontwerpen11 sep 2017

Schietbord onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren
We ontwierpen afgelopen weekend thuis een schietbord voor op school. Dat klinkt misschien als huiswerk. Maar… Je vraagt je misschien af waarom er op school een schietbord nodig is. Dat zal ik je vertellen. Het begon met de volgende uitspraak: ‘Mama, morgen moet ik eigenlijk wat vertellen over indianen’ Zo’n

Gratis Lesbrieven Onderzoekend Leren26 jun 2017

tools onderzoekend leren lesmateriaal onderwijs met stijl
In samenwerking met het Wetenschapsknooppunt Utrecht heb ik inmiddels 4 lesbrieven ontwikkeld met de methodiek van Onderzoekend Leren als uitgangspunt. Hieronder zijn alle lesbrieven te downloaden: Lesbrief 4: Onderzoekend Leren over Stromingen In deze lesbrief draait het om onderzoek naar de stroming van water

Oriëntatie op jezelf en de wereld22 mei 2017

oriëntatie onderzoekend leren ontwerpend leren onderwijs met stijl
Stel, Je klas is in de ban van de ruimtevaart kaartjes van de AH, of Het gaat onverwachts sneeuwen en ze staan allemaal bij het raam, of Ze bespreken tijdens het tienuurtje de aardbeving in Italië en eten nauwelijks, of De halve klas heeft nieuwe schoenen en begint spontaan in de kring schoenmaten te vergelijken

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee