lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Wetenschap & Techniek

4 Presentatie tips voor op de basisschool9 okt 2017

presentatie onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren
Tijdens de cyclus van onderzoekend en ontwerpend leren komt het maken van een presentatie aan de orde. Het gaat hier deels om het afronden van het proces. Tijdens het presenteren draait het over het algemeen om de onderzoeksresultaten of de conclusies van het geteste ontwerp. Soms wordt er meer nadruk gelegd op de

Gruwelijk enge vragen voor in de klas2 okt 2017

gruwelijk onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren
Woensdag begint de kinderboekenweek met het thema Gruwelijk eng. Ik verslond vroeger spannende boeken, vooral die van Paul van Loon (Griezelbus!) en de Kippenvel reeks dus ik word wel blij van dit thema. In dit blog deel ik een aantal vragen die kunnen leiden tot een creatief en/of filosofisch gesprek, tot

Ikea in de klas18 sep 2017

ikea effect onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren
Tegenwoordig zijn in veel klassen wel een aantal Ikea producten te vinden. Van handige tafelbakjes voor potloden en gummen tot hele speeltentjes voor de circushoek. Daar ga ik het in dit blog niet over hebben. Het Ikea effect wil ik graag met jullie delen Het Ikea effect In 2011 sprak wetenschapper Michael Norton

Schietbord ontwerpen11 sep 2017

Schietbord onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren
We ontwierpen afgelopen weekend thuis een schietbord voor op school. Dat klinkt misschien als huiswerk. Maar… Je vraagt je misschien af waarom er op school een schietbord nodig is. Dat zal ik je vertellen. Het begon met de volgende uitspraak: ‘Mama, morgen moet ik eigenlijk wat vertellen over indianen’ Zo’n

Gratis Lesbrieven Onderzoekend Leren26 jun 2017

tools onderzoekend leren lesmateriaal onderwijs met stijl
In samenwerking met het Wetenschapsknooppunt Utrecht heb ik inmiddels 4 lesbrieven ontwikkeld met de methodiek van Onderzoekend Leren als uitgangspunt. Hieronder zijn alle lesbrieven te downloaden: Lesbrief 4: Onderzoekend Leren over Stromingen In deze lesbrief draait het om onderzoek naar de stroming van water

Oriëntatie op jezelf en de wereld22 mei 2017

oriëntatie onderzoekend leren ontwerpend leren onderwijs met stijl
Stel, Je klas is in de ban van de ruimtevaart kaartjes van de AH, of Het gaat onverwachts sneeuwen en ze staan allemaal bij het raam, of Ze bespreken tijdens het tienuurtje de aardbeving in Italië en eten nauwelijks, of De halve klas heeft nieuwe schoenen en begint spontaan in de kring schoenmaten te vergelijken

Magneten in de ontdekhoek, groep 1 t/m 415 mei 2017

magneten onderzoekend leren en ontwerpend leren onderwijs met stijl
‘Kijk dit zijn magneten!’ Ze houdt enthousiast een spijker omhoog en een (in mijn ogen) echte magneet ‘Zijn dat allebei magneten?’ ‘Ja, kijk maar ze plakken.’ In de artikel Hier vind je informatie over hoe je via een ontdekhoek met magneten bij een gerichte onderzoeks- of ontwerpvraag komt. Zo wordt er al een

Spelen in de bakker, spelen met problemen10 apr 2017

bakker onderzoekend leren ontwerpend leren spelbegeleiding
‘Wat zijn jullie aan het spelen?’ ‘Wij spelen bakkerswinkeltje. Ik ben de bakker.’ ‘Oh echt?!’ ‘Ja, dit zijn de broodjes.’ Het meisje wijst naar de grote blokken waar ze met haar vriendin overheen loopt. ‘Nou, bij deze bakker zou ik NOOIT mijn brood kopen!’ Haar hoofd schiet omhoog en ze kijkt mij geschrokken aan.

Friet-probleem in de huishoek20 mrt 2017

Via het spel dat spontaan ontstaat, komen tot een ontwerpvraag. Via het spel kunnen problemen benoemd worden die door hun uitdagende formulering en in rol, opgelost kunnen worden. Ontwerpend leren start in groep 1/2. ‘Oké, dan ben ik de baby. En ik was vandaag jarig.’ ‘Hoe oud word je dan?’ ‘Baby’s zijn nul jaar.’

Geen Onderzoekend Leren Meer!27 feb 2017

Waarom onderzoekend leren niet zonder vragen stellen kan Soms maak je rare dingen mee: ‘Voor de laatste lesaanpassingen wil ik dat je het formuleren van de onderzoeksvraag eruit haalt. Want dat kunnen kinderen in groep 5/6 helemaal niet.’ ‘Hoe weten de kinderen dan wat ze moeten gaan onderzoeken tijdens het

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee