lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Wetenschap & Techniek

Oriëntatie op jezelf en de wereld22 mei 2017

oriëntatie onderzoekend leren ontwerpend leren onderwijs met stijl
Stel, Je klas is in de ban van de ruimtevaart kaartjes van de AH, of Het gaat onverwachts sneeuwen en ze staan allemaal bij het raam, of Ze bespreken tijdens het tienuurtje de aardbeving in Italië en eten nauwelijks, of De halve klas heeft nieuwe schoenen en begint spontaan in de kring schoenmaten te vergelijken

Magneten in de ontdekhoek, groep 1 t/m 415 mei 2017

magneten onderzoekend leren en ontwerpend leren onderwijs met stijl
‘Kijk dit zijn magneten!’ Ze houdt enthousiast een spijker omhoog en een (in mijn ogen) echte magneet ‘Zijn dat allebei magneten?’ ‘Ja, kijk maar ze plakken.’ In de artikel Hier vind je informatie over hoe je via een ontdekhoek met magneten bij een gerichte onderzoeks- of ontwerpvraag komt. Zo wordt er al een

Spelen in de bakker, spelen met problemen10 apr 2017

bakker onderzoekend leren ontwerpend leren spelbegeleiding
‘Wat zijn jullie aan het spelen?’ ‘Wij spelen bakkerswinkeltje. Ik ben de bakker.’ ‘Oh echt?!’ ‘Ja, dit zijn de broodjes.’ Het meisje wijst naar de grote blokken waar ze met haar vriendin overheen loopt. ‘Nou, bij deze bakker zou ik NOOIT mijn brood kopen!’ Haar hoofd schiet omhoog en ze kijkt mij geschrokken aan.

Friet-probleem in de huishoek20 mrt 2017

Via het spel dat spontaan ontstaat, komen tot een ontwerpvraag. Via het spel kunnen problemen benoemd worden die door hun uitdagende formulering en in rol, opgelost kunnen worden. Ontwerpend leren start in groep 1/2. ‘Oké, dan ben ik de baby. En ik was vandaag jarig.’ ‘Hoe oud word je dan?’ ‘Baby’s zijn nul jaar.’

Geen Onderzoekend Leren Meer!27 feb 2017

Waarom onderzoekend leren niet zonder vragen stellen kan Soms maak je rare dingen mee: ‘Voor de laatste lesaanpassingen wil ik dat je het formuleren van de onderzoeksvraag eruit haalt. Want dat kunnen kinderen in groep 5/6 helemaal niet.’ ‘Hoe weten de kinderen dan wat ze moeten gaan onderzoeken tijdens het

Lesbrief 2 Onderzoekend Leren over Zien1 feb 2017

tools onderzoekend leren lesmateriaal onderwijs met stijl
In samenwerking met het Wetenschapsknooppunt Utrecht heb ik een tweede lesbrief ontwikkeld: Onderzoekend Leren over Zien. In deze lesbrief draait het om zien. We zien van alles om ons heen, zoals gezichten met emoties. Zien helpt ook bij het zoeken, bijvoorbeeld naar je fietssleutel. Daarvoor is het handig als je

Lesbrief 1 Onderzoekend Leren met Gedrag1 feb 2017

tools onderzoekend leren lesmateriaal onderwijs met stijl
In samenwerking met het Wetenschapsknooppunt Utrecht heb ik een lesbrief ontwikkeld: Onderzoekend Leren met Gedrag. In deze lesbrief gaat het alleen over menselijk gedrag. Via voorbeeldonderzoeken wordt het begrip gedrag steeds duidelijker en krijgen de kinderen ideeën voor eigen onderzoeken. Klik op de afbeelding

Leerkrachtcompetenties bij onderzoekend leren9 jan 2017

leerkrachtcompetenties onderzoekend leren en ontwerpend leren wetenschap en technologie onderwijs
Als je met je klas aan de slag gaat met onderzoekend leren (of ontwerpend leren) zijn er een aantal leerkrachtcompetenties extra belangrijk. Naast de genoemde competenties zijn uiteraard competenties als organiseren, klassenmanagement, begeleiden van samenwerking en ouderhulp inschakelen ook aan de orde. Ik benoem

Haal meer uit een kringgesprek, 7 tips5 dec 2016

kringgesprek tips wetenschap en technologie onderwijs
Ik zit vaak en graag in de kring met kinderen. We kletsen over van alles en er ontstaan hele projecten uit: Logeren, altijd feest. Tanden wisselen, deed het pijn? Verjaardagen, de leukste cadeaus. Gestorven huisdieren, hoe ga je daarmee om en wat doe je ermee? Zwemmen, durf je in het koude badje? Van deze

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee