lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Leren leren

Ken jezelf, Metacognitie19 jun 2017

metacognitie onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren wetenschap en technologie onderwijs
Artikel 11 uit een serie over de 11 executieve functies Voor mij was het een hele ontdekking: dat ik andere dingen dacht dan mijn vriendinnetje. Over sommige dingen dachten we hetzelfde.   Bijvoorbeeld over bepaalde muziek of jongens uit de klas die stom waren. Maar zomaar mensen aanspreken vond ik lastig,

Wennen in je nieuwe klas is een doel, 6 tips12 jun 2017

onderwijsmethodes wetenschap en techniek onderwijs
Op de meeste scholen is het wel een bekend fenomeen, het wennen in je nieuwe klas aan het einde van het schooljaar. De benaming is steeds weer anders: Wenochtend Wenmiddag Wendag Wenuurtje Wenmoment Toch is het idee hetzelfde, tenminste dat dacht ik. Mijn idee is: De kinderen en de leerkracht(en) leren elkaar vast

3 Redenen waarom doelen stellen niet motiveert29 mei 2017

doelen onderzoekend leren ontwerpend leren onderwijs met stijl
De meeste doelen in het onderwijs motiveren de leerlingen niet. Toch staat in het schema voor het directe instructiemodel dat we ze moeten delen met de klas. Weten waar je aan werkt, helpt je bij het behalen van het resultaat, of niet dan? Hoe zit dat? Motiveren door een doel te geven We hebben heel […]

6 tips rondom pedagogisch tact27 mrt 2017

pedagogisch tact onderzoekend leren wetenschap en technologie onderwijs
Ik wil deze keer een aantal tips delen rondom pedagogische tact. Pedagogisch wat? Pedagogisch tact. Dit wordt omschreven als: Pedagogisch tact: ‘Het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling’  Dit vraagt om een goede relatie met de leerlingen. Openheid en sensitiviteit richting de leerling

Had ik dat maar eerder gehoord!6 mrt 2017

gehoord onderwijs met stijl onderzoekend leren wetenschap en techniek
Ken je dat? Dat je een waardevol inzicht hebt gekregen. Een inzicht dat je blik op je werk, je relatie of misschien wel op je hele leven verandert. Ik heb dan vaak het idee: ‘Had ik dat maar eerder gehoord of geweten!’ Want dan was alles anders gegaan (en dat zou dan beter zijn geweest). […]

Co-teaching, wat is dat?20 feb 2017

co teaching onderwijs met stijl onderzoekend leren
‘Ben jij co-teacher?! Wat is dat?’ Goede vraag om eens te bespreken. Zeker omdat ik graag vaker als co-teacher wil worden ingehuurd! En daarnaast verstaat niet iedereen er hetzelfde onder. Ik heb daarom mijn eigen omschrijving gemaakt (o.a. op aanraden van Sandra Koot, bij wie ik de opleiding tot co-teacher heb

Vrij spel is van levensbelang13 feb 2017

spel spelen onderwijs met stijl leren leren
Ik lees de laatste tijd veel over spel en het belang ervan. Er wordt op dit moment  veel over gezegd over het belang van spel. Daar was ik ook nieuwsgierig naar. En nu denk ik, wat raar eigenlijk: Als spel niet belangrijk zou zijn, waarom speelt elk kind dan? Foutje van de natuur? Nee, natuurlijk […]

6 Redenen om te gaan onderpresteren30 jan 2017

feedback wetenschap en techniek onderwijs
Op Linkedin wordt al een tijdje een artikel gedeeld met de titel: 9 redenen waarom goede medewerkers vertrekken! Veel van de redenen kwamen mij akelig bekend voor. En dan heb ik het niet over mijn eigen werk. Ik heb het over situaties in de klas Situaties met leerlingen Met kinderen die niet zelf kunnen beslissen

Vooroordelen rondom hoogbegaafdheid21 nov 2016

vooroordelen hoogbegaafdheid nieuwsgierig wetenschap en technologie onderwijs onderzoekend leren ontwerpend leren
Er zijn nog een hoop vooroordelen rondom hoogbegaafdheid. (Over wel meer zaken helaas) Ik wil een paar situaties delen waarin ik gesprekjes met leerlingen heb aangehoord. Ik zat echt met kromme tenen. Soms hoorde ik ook met pijn in mijn hart achteraf over deze voorvallen. Hoogbegaafde kinderen hebben het vaak

Hoe jij energie krijgt van nieuwsgierig zijn13 okt 2016

energie-halen-wetenschap-en-technologie-onderwijs
In eerdere artikelen heb ik geschreven over nieuwsgierigheid bij kinderen. Dit keer deel ik met je wat nieuwsgierig zijn jou kan opleveren. Nieuwsgierigheid is niet iets wat je ben of niet bent. Nieuwsgierigheid is van ons allemaal. Ik wil je duidelijk maken dat je er gebruik van kunt maken, want het kan je een

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee