lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Creatief Denken

Gedachten over wat er achter de ruimte is5 jun 2017

gedachten onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren wetenschap en technologie onderwijs - kopie
‘Mama, wat is er eigenlijk achter de ruimte?’ ‘Je bedoelt in de ruimte-ruimte? In het heelal?’ ‘Ja’ ‘Geen idee. Zit daar wel iets achter dan?’ ‘Ja, er kan toch niet niks zijn?!’ ‘Is dat zo?’ ‘Ik weet het ook niet.’ ‘Misschien is er wel een glazen wand aan het einde van de ruimte en zitten […]

De kleuterstoel: niet schrijven maar schrappen!8 feb 2017

kleuterstoel creatief schrijven onderwijs met stijl
Creatieve schrijf- en beeldende opdracht: Geef elk kind een voorwerp uit de klas en laat ze er 15 minuten over schrijven. Vertel erbij dat dit een kladversie is, kliederen mag (nog)! Denk aan: een potlood, een stoel, een schrift, vaatdoekje, een kleuterstoel enz. Daarbij hebben ze twee verboden woorden: 1. De naam

Creatief bezig met de Story Cubes23 jan 2017

story cubes onderzoekend leren en ontwerpend leren wetenschap en technologie onderwijs
Via de Story Cubes kun je de leukste verhalen verzinnen. Leuk voor in de klas (kan een start zijn van een stelopdracht) of thuis. De Story Cubes prikkelen de fantasie en het vermogen om verbanden te leggen. Heel veel lol, geen goed of fout en even lekker associëren. Tijd voor creatief denken. Hieronder 3 manieren

Je grafiek op een creatieve manier11 jan 2017

creatieve Grafiek kralen onderzoekend leren onderwijs met stijl
Bezig met onderzoekend leren? Plak deze creatieve opdracht eraan: Daag de kinderen uit om hun grafiek met onderzoeksresultaten op een andere manier weer te geven Bedenk zoveel mogelijk manier om een grafiek te maken en voer er één uit. Geef één materiaal soort (bv. klei) met de opdracht er een grafiek weergave van

Wat is een verhaal?28 nov 2016

verhaal nieuwsgierig wetenschap en technologie onderwijs onderzoekend leren ontwerpen leren
Een aantal weken geleden schreef ik in mijn wekelijkse lesinspiratie (die ontvang je als je je daarvoor inschrijft) over het thema verhalen. Hoe zou jij uitleggen wat dat zijn? Daarover voerde ik in groep vier een creatief gesprek. Mijn startvraag was: ‘Wat is een verhaal?’ De kinderen vonden het eerst een domme

Praten met jonge kinderen: haar, beestjes & bloot14 nov 2016

beestje-nieuwsgierig-wetenschap-en-technologie-onderwijs-onderzoekend-leren-ontwerpen-leren
Als leerkracht hoor je via de kinderen van alles over thuis. Verrassende en vreemde verhalen vertellen ze op school. (Soms hoor je informatie waarvan ouders waarschijnlijk liever hadden gehad dat je het niet wist.) Hieronder een paar voorbeelden: ‘Juf, waarom zit je haar zo?’ ‘Hoe bedoel je zó?’ ‘Nou zou slordig?’

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee