lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Wennen in je nieuwe klas is een doel, 6 tips12 juni 2017

onderwijsmethodes wetenschap en techniek onderwijs

Op de meeste scholen is het wel een bekend fenomeen, het wennen in je nieuwe klas aan het einde van het schooljaar. De benaming is steeds weer anders:

Wenochtend
Wenmiddag
Wendag
Wenuurtje
Wenmoment

Toch is het idee hetzelfde, tenminste dat dacht ik.

Mijn idee is:

De kinderen en de leerkracht(en) leren elkaar vast wat beter kennen

In sommige gevallen moeten ook de kinderen elkaar onderling nog leren kennen. Als er kinderen in groep 1 bijkomen, als er een groep 3 gevormd wordt uit meerdere kleutergroepen of als er nieuwe combinatiegroepen komen het volgende schooljaar.

Kennismaking als doel dus

Waarom?

Met een goede kennismaking werk je aan een veilig en positief klassenklimaat

Maar,

Nu krijg ik soms toch sterk de indruk dat het niet om de kennismaking draait. Het lijkt wel of ook tijdens het wennen al productdoelen behaald moeten worden…

Zo is het maken van de verjaardagskalender op veel scholen De Activiteit voor het wenmoment. Dat is prima om te doen, maar is het afmaken van de kalender het doel, of de kennismaking?

Ook het schrijven van de namen op de nieuwe werkboekjes mogen de kinderen regelmatig alvast doen. Hartstikke leuk die nieuwe materialen bekijken, maar is het schrijven van alle namen het doel of niet?

Wennen: 6 tips om je doel voor ogen te houden

wennen wetenschap en technologie onderwijs

1 Observeer hoe de kinderen aan de gegeven opdracht werken. Ga rustig langs de groepjes en zorg dat je verder niks hoeft te doen.

2 Oprechte interesse tonen. Als ze wat vertellen of als je wat vraagt, luister dan echt en denk niet aan alle kalenders die nog af moeten.

3 Spanning bij de kinderen is een signaal om contact te maken.  Stel de kinderen die  het meest gespannen zijn gerust.

4 De stille kinderen moeten ook gezien worden en MERKEN dat ze gezien worden. En niet zien als in een controlerende rol! Nee, zien als in ik ben er voor je, ik ben geïnteresseerd in je. Maak een vriendelijk opmerking (wat leuk dat je bij mij in de klas komt) of stel eens een open vraag (vraag bijvoorbeeld naar de vakantie of hobby’s).

5 Vertel als leerkracht wat over jezelf. Wat vind je leuk om te doen met de kinderen of wat zijn je eigen vakantieplannen. Ze moeten jou ook nog leren kennen. Reken maar dat ze nieuwsgierig naar je zijn!

En

6 Die verjaardagskalender heb je echt niet nu al nodig. Je hebt hem überhaupt niet echt nodig, hij is handig, maar misbaar! Maak zoiets als een kalender niet groter dan het is. Want wat voor een beeld geef je de kinderen van het jaar dat ze bij jou komen? Dat je eindproducten heel belangrijk vind? En daarbij goede eindproducten produceren binnen een bepaalde tijd? Wil je dat? Ik hoop van niet!

Geniet van de nieuwe start

Een eerste indruk doe je niet meer over, ook niet bij kinderen!

Wennen is een proces en werken aan een veilig en positief klassenklimaat ook. Denk hier goed aan als de kinderen bij jou komen wennen.

Lees meer:

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee