lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

3 Redenen waarom doelen stellen niet motiveert29 mei 2017

doelen onderzoekend leren ontwerpend leren onderwijs met stijl

De meeste doelen in het onderwijs motiveren de leerlingen niet. Toch staat in het schema voor het directe instructiemodel dat we ze moeten delen met de klas. Weten waar je aan werkt, helpt je bij het behalen van het resultaat, of niet dan?

Hoe zit dat?

Motiveren door een doel te geven

We hebben heel veel verschillende doelen in het onderwijs.

Tussendoelen
Einddoelen
Persoonlijke leerdoelen
Kerndoelen
Leerdoelen
Lesdoelen

Veel mensen zullen het er mee eens zijn dat het hebben van een doel motiverend werkt. Je weet waar je naar toe wilt werken. Je richting is duidelijk, je weet wat je te doen staat.

Helaas is deze manier van motiveren niet zo simpel als het lijkt. Ik wil 3 redenen delen waardoor dit komt.

1 Doelen en Autonomie
Het eerste obstakel: hoeveel autonomie ervaart de leerling rondom de doelen die gesteld worden? Ik schrijf bewust ervaart, want dat is precies waar het omgaat.

Hoeveel autonomie je ervaart, bepaalt hoe gemotiveerd je bent om aan het doel te werken. Meer autonomie leidt tot meer doorzettingsvermogen en betere resultaten.

60 woordjes lezen in een minuut?

Foutloos kunnen spellen?

De anatomie van de mens leren uittekenen?

Soep koken voor de klas?

Berekenen hoe lang het duurt om van de school naar Spanje te lopen?

Kiezen tussen deze doelen zorgt al voor autonomie. Wie weet een handige tip voor in de klas. Kiezen spreekt de autonomie aan en dat wil je!

Zorg verder voor balans tussen de schoolse doelen en de eigen gestelde doelen. Sommige leerlingen kunnen zich best een tijdje motiveren voor een leuke juf of meester. Maar het houdt een keer op.

2 Doelen en Activiteiten

Het stellen van doelen leidt tot acties. De leerlingen zullen immers een aantal acties moeten verrichten om de doelen te bereiken. Je zult actief moeten worden.

Wat de leerlingen vinden van de acties die ze moeten uitvoeren is belangrijk. Vinden ze het leuk of interessant, dan heb je geluk: de leerlingen zullen waarschijnlijk gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan. Ook als ze het doel belangrijk vinden, zal het eerder gehaald worden als ze gemotiveerd zijn.

Als het doel niet belangrijk wordt gevonden door je leerlingen, dan zul je merken dat je steeds weer op zoek moeten naar activiteiten die de kinderen leuk vinden. Alles om ze maar te motiveren. Met het risico dat het steeds moeilijker wordt om ze gemotiveerd te krijgen.

De kinderen leren daarnaast dat motivatie van buitenaf moet komen. Extrinsieke motivatie is de norm.

3 Doelen en Leren

Bij dit laatste punt is het verschil tussen leerdoelen en prestatiedoelen belangrijk. Leerdoelen motiveren meer dan prestatiedoelen. Je iets eigen maken motiveert meer dan een prestatie neer moeten zetten.

Het leren is oppervlakkiger bij prestatiedoelen. Zeker als de leerling bij het presteren beoordeeld worden door een vergelijking met anderen te leggen. Genormeerde toetsen of een spreekbeurt waarbij je vergeleken wordt met andere leerlingen demotiveert.

Leerdoelen lijken meer op het natuurlijke leren. Je wilt ergens steeds beter in worden en bent bereid daarvoor te oefenen. Eindeloos herhalen is zo leuk omdat het resultaat van je leren voor jezelf zichtbaar is.

Kortom, voor motivatie geldt:

Met autonomie je eigen leerdoelen kiezen is belangrijk (en leuk!)

lees meer:

2 Comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee