lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Gedachten over wat er achter de ruimte is5 juni 2017

gedachten onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren wetenschap en technologie onderwijs - kopie

‘Mama, wat is er eigenlijk achter de ruimte?’

‘Je bedoelt in de ruimte-ruimte? In het heelal?’

‘Ja’

‘Geen idee. Zit daar wel iets achter dan?’

‘Ja, er kan toch niet niks zijn?!’

‘Is dat zo?’

‘Ik weet het ook niet.’

‘Misschien is er wel een glazen wand aan het einde van de ruimte en zitten we eigenlijk in zo’n sneeuwbol waaraan je kunt schudden om het te laten sneeuwen.’

‘Van wie is die sneeuwbol dan?’

‘Geen idee.’

‘Van een reus denk ik.’

‘Ja! En wat is dat voor een reus?’

Zo gaat het gesprek vol fantasie verder. Een nieuwe wereld ontstaat.

Maar waarom kan er niet niks zijn?

gedachten onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren wetenschap en technologie onderwijs - kopie

Ik kan er gewoon niet bij met mijn gedachten, dat er niks is. Niks in de ruimte en niks achter de ruimte (niks achter het niks??). Ik heb dan ook nooit een leeg hoofd geloof ik. Misschien is dat wel het probleem…

Er komen altijd gedachten in mij op. Gedachten die ik probeer niet zo serieus te nemen, ik heb ze namelijk ook maar zelf bedacht. Of misschien heb ik sommige wel gekregen.

Bijvoorbeeld

Het komt niet goed met mijn kinderen als ze nu niet alle tafels uit hun hoofd leren.

Ik moet nu wel nog een extra werkopdracht gaan zoeken voor volgend schooljaar anders hebben we misschien niet genoeg inkomen.

Als ik niet op tijd ga koken dan eten we te laat en wordt het een chagrijnige boel hier in huis.

Mijn gedachten zijn allemaal fantasie

Al de gedachten die ik hier boven heb geschreven komen voort uit mijn fantasie. Ik kan de toekomst niet voorspellen en weet helemaal niet of ze ‘waar’ zijn. Al maakt mijn hoofd er een levendige film van en kan ik de gevolgen in de toekomst zelfs beleven alsof het nu is.

Met elkaar kunnen we onze fantasie ook goed voeden. We verzinnen samen een speelfilm over de toekomst. Meestal voortkomend uit angst.

Wat als de kinderen nu niet leren wat we willen dat ze leren?!

Wat als de Amerikanen een oorlog beginnen?!

Wat als ik ontslagen wordt?!

We kunnen werkelijk alles verzinnen, we hebben er de intelligentie voor. Zo is dit blog hier ook gekomen. Maar waarom verzinnen we al die narigheid? Waar is het vertrouwen gebleven dat we in het toekomstige moment heus wel goed zullen handelen?

gedachten onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpend leren wetenschap en technologie onderwijs - kopie

Blijkbaar houden we van spannende, levensechte films!

Houden we niet stiekem heel erg van spanning en sensatie? Van gruwelen en griezelen? Van achtbanen rijden voor het gevoel dat het je geeft? Wat een fantasie hebben we met elkaar! Wel vermoeiend hoor, als we alles ook echt gaan geloven.

Van sommige fantasieën hebben we besloten dat ze niet ECHT bestaan. Ik denk nu aan de sprookjesfiguren zoals de reuzen uit het begin van dit blog. Ook al weten we dat niet 100% zeker…

Ik fantaseer liever verder over reuzen dan over oorlog

Lees meer:

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee