lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Creatief denken & doen deel 67 augustus 2017

smal 10 mensen strand creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

Dit is het zesde deel van een serie van 10 met creatieve ideeën voor in de klas, thuis of op vakantie.

In deze blogserie heb ik een aantal oefeningen verzameld die het creatieve denken stimuleren. Elke week zal ik de oefeningen net een andere invulling geven zodat je een verzameling krijgt van mogelijkheden binnen dezelfde oefening.

De oefeningen stimuleren de fase van het divergent denken

Wil je hier meer over weten? Lees dan de inleiding van creatief denken & doen deel 1

Uitgangspunten bij de oefeningen:

  1. Stel je oordeel uit! Het is niet toegestaan om (nu al) te analyseren, te beoordelen en te discussiëren.
  2. Lift mee op de ideeën van anderen. Samen kom je verder.
  3. Geef naïeve ideeën een kans. Niks veroordelen dus!
  4. Bedenk zoveel mogelijk antwoorden en/of ideeën per oefeningen. Het gaat nu eens om kwantiteit ipv kwaliteit!

Oefeningen in creatief denken (7 t/m 12)

7 Wat kun je op papier met …?

Wat kun je allemaal maken van een koffievlek op je tekenpapiertje? Maak (of bedenk) zoveel mogelijk dingen.

koffievlek creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

8 Ga vandaag op zoek naar …

Ga vandaag eens op zoek naar de kleur paars. Probeer zoveel mogelijk te zien en wees hierin creatief. Het is ook leuk om je vondsten vast te leggen door er een foto van te maken.

paars creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

9 Hoe maak je een ….?

Bedenk zo veel mogelijk manieren om een vuilnisbak te maken

vuilnisbak creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

10 Gedachtenwolkjes

Bekijk onderstaande foto en bedenk wat de mensen denken en/of hardop zeggen.

mensen strand creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

11 Wat als alles weg was?

Wat als er geen scholen meer zouden bestaan en ook steeds zouden verdwijnen als ze opnieuw gemaakt worden?

school creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

12 Cruciaal onderdeel

Stel je voor dat een bril zijn glazen mist. Wat zou je er dan toch nog mee kunnen?

bril strand creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

Lees verder in de serie:

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee