lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Creatief denken & doen deel 13 juli 2017

2 paperclip creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

Dit is het eerste deel van een serie van 10 met creatieve ideeën voor in de klas, thuis of op vakantie.

In deze blogserie heb ik een aantal oefeningen verzameld die het creatief denken stimuleren. Elke week zal ik de oefeningen net een andere invulling geven zodat je een verzameling krijgt van mogelijkheden binnen dezelfde oefening.

De oefeningen stimuleren de fase van het divergent denken

Divergent denken wil zeggen dat je zo veel mogelijk ideeën bij een onderwerp of een oplossingen voor een probleem probeert te vinden.

Door divergent denken toe te passen creëer je een soort denkspel. Waarbij je speelt, fantaseert en experimenteert.

Daarbij zijn wel een aantal uitgangspunten belangrijk die ik eerst even wil noemen:

  1. Stel je oordeel uit! Het is niet toegestaan om (nu al) te analyseren, te beoordelen en te discussiëren.
  2. Geef naïeve ideeën een kans. Niks veroordelen dus!
  3. Lift mee op de ideeën van anderen. Samen kom je verder.
  4. Bedenk zoveel mogelijk antwoorden en/of ideeën per oefeningen. Het gaat nu eens een keer om kwantiteit ipv kwaliteit!

Het is natuurlijk super leuk om vanuit de ideeën ook daadwerkelijk over te gaan op het uitvoeren van een aantal ervan. Dan moet je de fase van het convergent denken in gaan.

In de convergente fase ga je wel beoordelen.

Je maakt een keuze en een daadwerkelijk plan. Hierbij mag je analyseren en discussiëren.

De ideeën hieronder sluiten aan bij de divergente fase:

Oefeningen in creatief denken (1 t/m 6)

1 De fotovraag

Bekijk de onderstaande foto en lees de vragen eronder.

1 doorgang creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

Bedenk zo veel mogelijk antwoorden:

Wat is dit voor een doorgang?
Wat gebeurt er als je er doorheen gaat?

2 Wat kun je met …?

Maak een zo lang mogelijk lijst over wat je allemaal kunt met een:

Paperclip

2 paperclip creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

3 Afval hergebruiken

Vergelijkbaar met de vorige oefening. Wat kun je toch nog allemaal met het afvalproduct:

Eén of meerdere wc rolletjes

Maak weer een zo lang mogelijke lijst.

cadeautje mama

4 Wat als je elke dag ….?

Stel je voor dat je elke dag een uur kon vliegen, wat zou je doen?

4 vliegen creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

5 Waar denk je aan?

Waar denk je aan bij het woord Zoeken?

Associeer zo lang mogelijk door, zodat je lijst lekker lang wordt. En afdwalen mag!

5 zoeken creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

6 Verbind de woorden

Hieronder staan drie woorden. Kun jij die woorden met elkaar verbinden in een (redelijk) logisch verhaaltje? Of stel de vraag: wat zouden deze woorden met elkaar te maken kunnen hebben?

Het gaat steeds om een wie (mens of dier) een wat (voorwerp) en een waar (locatie).

Sinterklaas, een kinderwagen, de woestijn

6 kinderwagen creatief denken en doen onderwijs met stijl onderzoekend leren ontwerpen leren

Lees verder in de serie:

  • Creatief denken & doen deel 1
  • Creatief denken & doen deel 2
  • Creatief denken & doen deel 3
  • Creatief denken & doen deel 4
  • Creatief denken & doen deel 5
  • Creatief denken & doen deel 6
  • Creatief denken & doen deel 7
  • Creatief denken & doen deel 8
  • Creatief denken & doen deel 9
  • Creatief denken & doen deel 10

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee