lesinspiratie & begeleiding voor het basisondewijs

Aanbod: Ontwerpend Leren met Basisschoolteams. Onderwijs met Stijl

Hou op met die studiedagen!

Ken je dat? Dat je bij een saaie studiedag zit van een vriendelijke meneer die vertelt hoe je je onderwijs moet verbeteren? Kleine kans dat je hem zelf hebt uitgenodigd. Dat heeft iemand anders voor jou gedaan.

Het is zo’n studiedag waarbij je gelijk in het begin al weet dat je morgen gewoon weer gaat lesgeven op je eigen manier. Jij weet wat deze groep nodig heeft.

Over twee jaar staat hier toch weer een nieuwe meneer, met nieuwe ideeën en tips. Misschien zelfs wel zonder dat hij ooit zelf voor de klas heeft gestaan.

De gevolgen van dit soort studiedagen zijn niet mals:

  • Je kijkt vooral uit naar de pauze zodat je kunt bijkletsen met je duo en andere collega’s.
  • Je weet dat er flink geld is betaald aan deze aardige vent en dat er ook nog duur lesmateriaal is aangeschaft. Terwijl je klassenbudget bij lange na niet toereikend is.
  • Bij de groep kinderen die je nu hebt, werkt de beschreven didactiek niet op die manier, dat weet je nu al. Een kant-en-klaar les is ontwikkeld voor gemiddelde groepen leerlingen. Wie heeft er nu precies een gemiddelde groep leerlingen?
  • Vol schuldgevoel gaat iedereen uiteindelijk weer op zijn eigen manier lesgeven en is zelfs bang om betrapt te worden. Het inhoudelijke onderwijsgesprek is zo lastig te voeren. Daarnaast voelt het niet alsof jouw daadwerkelijke kwaliteiten gezien worden.
  • Als je pech hebt, krijg je er ook nog een extra administratieklusjes

Niet bepaald een duurzame investering.

Zijn studiedagen dan overbodig?

Op deze manier zou ik zeggen van wel.

Ze zeggen dat onderwijs altijd in ontwikkeling is, en dat klopt. Voor elke nieuwe generatie kinderen is een andere aanpak ideaal. Niks mis mee.

Maar dat ontwikkelen moeten we wel zelf doen. Prima als er een inspirerende meneer een praatje komt houden (of als je mij om een workshop vraagt). Als er maar (ruim!) de tijd overblijft om er als team een eigen invulling aan te geven.

Onderwijs ontwikkel je niet in je vrije tijd.

De stappen van het ontwerpend leren zijn hiervoor prima in te zetten. Als team ervaar je direct:

  • Dat onderwijs ontwerpen als een cyclus verloopt.
  • Dat de huidige volgeplande studiedagen en vergaderingen geen ruimte laten voor dit proces.
  • Dat je tijdens het proces nieuwe onderwerpen kan gaan verkennen (wie weet nodig je zelfs wel een inspirerende meneer uit!).
  • Dat je een eigen plan gaat maken (dag inspirerende meneer)
  • Dat uitproberen en testen erbij horen. MET de bijbehorende fouten.

Start daarom jullie eigen onderwijsvernieuwing met ontwerpend leren als houvast. Ga experimenteren! (Ja, dat mag ook in het onderwijs!)

Mijn aanbod:

Ik ontwerp een passend ontwikkelproces en begeleid jullie erdoorheen.

kracht wetenschap en technologie onderwijsWaar begin je?

Er is veel mogelijk. Om een idee te krijgen van ontwikkelvragen die op dit moment veel worden aangepakt heb ik wat voorbeeldvragen voor je:

  • Hoe gaan we onderzoekend en ontwerpend leren vormgeven op onze school?
  • Hoe willen wij de leerlingen meer ruimte geven voor eigen inbreng?
  • Hoe gaan we het onderwijscurriculum met al die leerdoelen flexibeler inzetten?
  • Hoe gaan we wetenschap & technologie een structurele plek geven in de onderbouw?

Wat doe je dan concreet?

Een aantal aspecten komen in elk ontwikkelproces terug. De volgende elementen geven je een beeld:

  • Het voeren van verschillende dialogen
  • Tijd en ruimte voor het vormen van je eigen ideeën
  • Onderzoeken welke oplossingen en manieren er al bestaan.
  • Uitproberen en testen.
  • Co-teaching
  • Evalueren
  • Het geven van antwoord op de ontwikkelvraag

Ik ontwerp het proces altijd in overleg.

Doe je dit met het hele team?

Dat kan, maar er zijn vaak ook speciale werkgroepen die de basis gaan leggen.

Afhankelijk van de vraag is het ook goed mogelijk om alleen met het onderbouw- of bovenbouwteam aan de slag te gaan.

Wel zijn er altijd onderdelen in het proces waar je het hele team bij nodig hebt. De gebruikelijke studiedag kan dan een rol krijgen van afstemming, door met elkaar te spreken en elkaar te informeren.

Moet ik zelf de ontwikkelvraag al weten?

De kans is groot dat bij de genoemde voorbeeldvragen hierboven niet de juiste vraag voor jou school zit. Dat is niet vreemd, elke school heeft zijn eigen aandachtspunten.

Zelf een vraag formuleren is niet noodzakelijk. Het formuleren van de juiste vraag kan al een proces op zich zijn. In overleg komen we er vaak makkelijker uit. Tijdens een gesprek wordt vaak duidelijk waar er antwoorden nodig zijn.

Wat kan ik nu doen?

Al zin in een eigen onderwijsexperiment?

Laat het even weten via de mail (merel @ onderwijsmetstijl.nl) of gebruik het contactformulier. Doe dit ook als je nog vragen hebt.

Begin in het groot of klein.
Als je maar ergens start!

Merel

Workshops onderwijs met stijl

Ja, handig!

Ontvang elke week een inspirerend lesidee